Integreren in NZ Stap 5:Explore your own back yard - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Pieternel Cremers - WaarBenJij.nu Integreren in NZ Stap 5:Explore your own back yard - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Pieternel Cremers - WaarBenJij.nu

Integreren in NZ Stap 5:Explore your own back yard

Door: Pieternel

Blijf op de hoogte en volg Pieternel

13 December 2009 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Heyhey allemaal!

Eigenlijk wilde ik dit stukje in het teken van Sinterklaas op rijm schrijven, maar ik zit zo niet in Sinterklaas en rijm sfeer dat ik bang ben dat het schrijven van dit stukkie dan wel heeeel lang gaat duren, dus dan toch maar gewoon saai op z’n normaals en dan duurt het al lang genoeg, haha!

Allereerst, een grote dankjewel voor Aniek en mama, die zo lief aan me hebben gedacht voor Sinterklaas; 2 pakketjes in een week, dat was nog eens feest! Ik kon op die manier leuk een stukje van mijn Nederlandse cultuur uitleggen en delen op het werk. Net als zwarte piet kon ik bij iedereen op het bureau een hoopje pepernoten, chocolade munten en kikkers of muis achterlaten, wat met veel ‘mmm’ geluiden ontvangen werd! Toch wel erg leuk om hier toch een beetje m’n Nederlandse roots te showen. Je kunt je afkomst toch niet helemaal verloochenen.

Maarja, een echte Sinterklaasavond zat er natuurlijk niet in, dus hadden Rachel en ik weer een nieuwe tramp op de planning staan voor het weekend. Vrijdag al om 7u begonnen met werken en om 3u vertrokken we richting Akaroa, wat ongeveer een uurtje van Christchurch vandaan ligt. Akaroa, wat Long Harbour betekent in het Maori, ligt op het Banks Peninsula, wat gevormd is door twee enorme vulkaan uitbarstingen. James Cook noemde dit in 1770 naar zijn naturalist Sir Joseph Banks, maar het was in 1838 een Franse walvisvaarder die het schiereiland kocht van de lokale Maori stam. Enkele dagen voordat de 63 Franse kolonisten arriveerden, raakten de Engelsen in paniek en zorgden zij ervoor dat Akaroa toch onder een Engelse vlag kwam te staan. Waren de Fransen twee jaar eerder geweest, dan was het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland een Franse kolonie geworden….Stel je toch eens voor…. Liever niet ;) !!!

Anyways, vanaf Akaroa begint sinds 1989 de Banks Peninsula Track, die Rach en ik dit weekend in twee dagen zouden gaan tackelen. De Banks Peninsula Track is een 35km lange wandeling die in 2 of 4 dagen gelopen kan worden en langs de kust van het schiereiland over private land loopt van de lokale boeren. Zij besloten tot het verwezenlijken van dit pad nadat zij een aantal jaren van droogte moesten doorstaan en een extra manier van inkomen wilde creëren. En ik moet zeggen dat dit een enorm goed en succesvol idee van ze was, met jaarlijks 2600 wandelaars!

Om 5u werden we opgehaald bij het postkantoor van Akaroa en samen met de andere 2 two-day en 12 four-day walkers (dat is de max per dag) werden we gedropt bij de accommodatie voor de eerste nacht. Al halverwege op een van de vele heuvels, dus dat scheelde weer wat klimmen, maar zorgde vooral voor een geweldig mooi uitzicht. We hadden een mooie 4-persoonshut, maar toch kozen Rach en ik voor het slapen in een van de ‘Stargazers’! Dit is een soort van houten tent, met aan het hoofdeinde een glazen dak, zodat je de sterren kunt zien terwijl je op je matrasje ligt!!! (zie foto) Nouja, als je niet net zoals ik redelijk blind bent ’s avonds zonder lenzen of zo moe bent dat je om half 10 (terwijl het nog licht is!) al in slaap valt, haha! Na een prima nachtrust vertrokken we de volgende ochtend vol goede moed en moesten we meteen enorm klimmen, waardoor ik me meteen alweer afvroeg waarom ik dit allemaal zo graag wil doen en leuk vind…hihi. Maar het uitzicht wat we daarna hadden maakte dat ik al het voorgaande meteen alweer vergat (ik stel me zo voor dat bevallen een beetje hetzelfde is….). Het pad voerde ons door een enorm divers landschap, van (rotsachtige) weilanden, vervaarlijke kliffen tot beboste gullies met watervallen ten overvloede. Echt supermooi! Na een paar uur bereikten we de volgende hut, waar de four-day walkers zouden overnachten, maar wij alleen even lunch hadden. Eigenlijk wel jammer, want het was wederom een prachtig plekje. Deze plek is ook thuis van de grootste land kolonie van de kleine white-flippered penguin in Nieuw-Zeeland, die op het moment jonkies hebben en dus allemaal in hun nestkastjes zaten (zie foto). Een paar uur later kwamen we bij de volgende baai aan, waar wij die nacht zouden overnachten. En deze plek was echt helemaal geweldig, met een gave schommel, een douche die half tegen een boom gebouwd was, een ‘bath under the stars’ en een honesty shop. Ik zou willen dat jullie hier allemaal eens zouden kunnen overnachten! Na een heerlijk bad in de openlucht, wat opgewarmd wordt door een vuurtje eronder te stoken, en een smakelijke curry lagen we natuurlijk alweer redelijk vroeg moe en voldaan op bed. De volgende dag was weer vol met ‘ows’ en ‘ahs’ van al het moois en hadden we ‘morning tea’ bij de laatste four-day walkers hut, wederom een plaatje! Hierna moesten we weer flink klimmen, wat mijn voeten toch echt pijnlijk begonnen te vinden en helaas wat blaren veroorzaakte, waardoor ik het laatste stuk klim maar op m’n sokken heb gedaan! Het laatste uur van de track bestond uit alleen maar steil dalen, wat mijn voeten en vooral knieën op dat moment ECHT niet meer leuk vonden, dus dat gedeelte heb ik gedeeltelijk achteruit lopend en zigzaggend gedaan…. Ow, wat was ik blij toen we weer bij de auto waren, maaarrrrrr…..ik zou het zo weer doen!!!! (wederom die vergelijking met bevallen, denk ik….haha) De volgende keer in vier dagen, zodat ik van alle accommodatie en prachtige plekjes volop kan genieten!!!

Het was een heerlijk weekend, en dat is het geweldige aan Nieuw-Zeeland; het ligt allemaal in je eigen achtertuin ofwel; in your own backyard! De volgende tramp is ook alweer gepland: Met kerst ga ik samen met Ayaka in vier dagen de Heaphy Track lopen en vieren we 1e kerstdag in Heaphy Hut aan het strand!

Over eigen achtertuin gesproken, het minder leuke nieuws is dat we uit ons huisje moeten! De eigenaresse wil per eind januari het huis omtoveren tot haar studio… Bex is nu dus op zoek naar iets nieuws, maar ik ben er nog niet helemaal uit of ik wel met haar wil blijven wonen. Meestal hebben we het leuk, maar soms word ik ook gek van d’r… Maar goed, stuur dus maar geen post meer naar Otley Street,mochten jullie dat überhaupt van plan zijn, want weet dus niet wanneer ik hier vertrek. Ik hou jullie op de hoogte van alle wijzigingen!!

Voor jullie allemaal:
Nga mihi o te Kirihimete me te Tau Hou! Ofwel: Fijne kerstdagen en een Gelukkig Nieuwjaar!
Tot snel spreeks maar weer eens!
Kussss

  • 13 December 2009 - 12:23

    Papa:

    Al die waarschuwingen....! Jou overkomt zo gauw niets, daar ben ik nu gerust op!

  • 13 December 2009 - 16:44

    Chantal:

    Echt super deze trip. Wat is het daar mooi!!!
    Geniet er lekker van.

    xxx chantal

  • 14 December 2009 - 12:39

    Malou:

    Wat een mooie plaatjes zeg! Romantisch ook! ;) Ga snel door naar stap 6.. xx

  • 14 December 2009 - 13:11

    Evelien:

    Dag pop!

    Wat maak jij toch wat mee.... En wat is het mooi daar! Ik ben toch wel een beetje jaloers!
    Ik heb trouwens wel net nog een kaartje gestuurd naar Otley street.... Hoo dat je die daar nog ontvangt>
    Kus!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pieternel

Tsja...moet ik nog vertellen dat ik graag op reis ben!?

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 78216

Voorgaande reizen:

16 April 2015 - 29 Juli 2015

Mable syrup pancakes and Grizzly's in the wild!

20 September 2010 - 11 Mei 2011

Back again!

01 Januari 2008 - 21 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: