Cricket and Adventure! - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Pieternel Cremers - WaarBenJij.nu Cricket and Adventure! - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Pieternel Cremers - WaarBenJij.nu

Cricket and Adventure!

Door: Pieternel

Blijf op de hoogte en volg Pieternel

11 Maart 2008 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Kia Ora allemaal!!

Sorry voor de long time no hear/read! Men vraagt zich af of ik me soms te goed vermaak en het antwoord daarop is een volmondig JAAA! Ik werk hard aan mijn salsa carrière, doe mn best om de Kiwi cultuur te doorgronden, probeer ondertussen die Kiwi hubbie te vinden, sightsee me een eind in de rondte en owja, dan werk ik ook nog 5 dagen in de week van half 9 tot 5! Maar inderdaad, het is alweer een tijd geleden dat ik heb geupdate, dus hier gaan we weer!

Cricket.... Hoe ga ik dit uitleggen.... Eigenlijk is het onmogelijk om het uit te leggen.... Toch ga ik een poging doen, met behulp van wikipedia:) . Cricket is een balsport waarbij punten worden gescoord door heen en weer te lopen over de cricket pitch (een run). Het is een teamsport (teams van 11) waarin om beurt het ene team eerst gooit (bowling) en het andere team slaat (batting). Het spel verloopt in slagbeurten ("innings"). In de meeste wedstrijden heeft elk team één slagbeurt. Elke slagbeurt duurt totdat 10 van de 11 slagmensen ("batsman") uit zijn, of er wordt een hoeveelheid ballen per team afgesproken. Er staan altijd maar 2 batsman op het veld en beiden moeten rennen. Een groepje van zes ballen is een ‘over’. Afhankelijk van de soort wedstrijd speelt men tot een afgesproken aantal ‘overs’ of ‘wickets’. Wickets zijn de houten paaltjes die achter de batsman staan en hierop ligt n soort van stokje, als dit stokje eraf wordt gegooid door de bowler of door iemand uit het veld van het bowlende team terwijl de batsman nog niet achter de lijn is. Als beide teams geslagen en gebowld hebben is het team met de meeste runs de winnaar....... Ja, ik weet het, het is een onmogelijke taak om dit aan jullie uit te leggen en dat is niet omdat ik denk dat jullie niet slim genoeg zijn, maar omdat het gewoon een raar en ingewikkeld spel is. Maar het is zeker een belangrijk deel van de NZse cultuur en daarom ging ik zaterdag 23 februari in mn NZ outfit, NZse vlag op mn wang en de eski (koelbox) vol met juice and junk food samen met Rachel richting AMI/Jade stadium hier in Christchurch. De wedstrijd begon om 14u met Engeland aan slag en rond 18u waren ze eindelijk klaar met hun slagbeurt! Haha! Toen was het de beurt aan NZ en man o man, wat een start hadden WE: Six after six (als een batsman de bal meteen over de zijlijn het publiek inslaat krijgt hij 6 punten/’overs’) Je kunt je voorstellen dat we na 4u zitten (wel lekker in t zonnetje) wel wat excitement nodig hadden, dus dit was erg goed vermaak! Ze zeggen wel eens dat cricket de enige sport is waarbij de supporters meer energie verbranden dan de spelers... Helaas ging het daarna even mis (3 batsman bijna gelijk na elkaar uit), maar net toen het weer goed leek te gaan voelde we wat nattigheid.... Het begon langzaam een beetje te regenen en toen de spelers ook tien druppels hadden gevoeld was het toch echt tijd voor ze om snel naar te kleedkamer te rennen en het spel het spel te laten voor die dag.....Tsja.... We vonden het wat zwak en ons hart ligt ook meer bij de stoere rugbymannen die door weer en wind op elkaar blijven inbeuken, maar al met al was het echt een heel erg leuke en gezellige dag! En NZ werd ook nog uitgeroepen tot winnaar, dus toen was het feest compleet! Haha!

Goed, dan iets wat iedereen toch leuk moet vinden! Afgelopen zaterdag ben ik lekker een dagje naar Akaroa gegaan. Akaroa is een klein dorpje ongeveer 1,5u van Christchurch vandaan. Het is gesticht in 1840 door een groepje Franse kolonisten en het voelt ook echt als een Frans vakantie havenstadje, heerlijk! Akaroa betekent Long Harbour in Maori en dit is dan ook waarom veel mensen naar Akaroa gaan; nature/wildlife cruises en swimming with the dolphins! Akaroa is één van de weinige plekken ter wereld waar Hector Dolphins, de kleinste dolfijnensoort, voorkomen. Het swimming gedeelte heb ik achterwege gelaten en ik ben met een zeilboot op zoek gegaan naar Akaroa’s wildlife. Na een half uurtje varen zag ik een albatros (hele grote meeuw!haha) en even later dan ook de eerste Hectors! Nouja, Hectorinas, want het was mama met haar 3 weken oude Hector(iene)tje. Als deze dolfijnen geboren worden zijn ze groot als een hoefijzer en volgens mij vreten ze dan opeens heel veel, want na 3 weken zijn ze toch al wel n meter lang. Ze worden uiteindelijk maar 1m40, dus dan hebben ze hun groeispurt al wel gehad! Maar ow mijn god, wat waren ze LIEF en LEUK! Eentje sprong ook meteen uit het water, maarja, dat krijg je natuurlijk nooit op de foto... Het werden er meer en meer tot we op een gegeven moment wel omsingeld waren door 15 dolfijnen, echt heel erg gaaf! Ondertussen brachten we ook nog even een bezoek aan de sea lion kolonie, maar dat was n beetje een zoekplaatje. Na ruim n uurtje rond te hebben gezeild/dobberd (het was erg windstil) wilden we de motor weer starten, maar helaas had de motor daar andere ideeën over. Voor het eerst in de geschiedenis van Fox II (boot) hield de motor het voor gezien en daar lagen we dan in het midden van de inham omsingeld door dolfijnen!!! Check de video! Ze lieten ons gelukkig niet in de steek en daarom waren de extra 45 min op het water helemaal niet zo erg! Zoals een van de mede passagiers zei: “We’re just having an adventure. And adventure is a romantic way of saying we’re in trouble!” Met het beetje wind wat we hadden zijn we weer gaan zeilen en nadat we de sleepboot ook al hadden opgeroepen besloot de motor het maar weer eens te proberen!!! Dus wat later dan gepland, maar zeker voldaan kwamen we rond 2u weer terug in Akaroa. Voor de wandeling die ik eigenlijk had gepland was het te warm (ja sorry, volop zomer hier weer/nog steeds) en ook wat te weinig tijd, dus ik heb lekker liggen zonnebraaien op het kleine strandje. HEERLIJK!

Dan nog even mn dagelijkse leventje, dat bestaat uit mn stage, wat nog steeds erg goed bevalt en erg goed gaat. Ik moet nu zelfs een nieuwe collega een beetje opleiden...omgekeerde wereld!! Haha! Op dinsdag en woensdagavond heb ik salsa les en dansavond, wat ook erg leuk is en goed gaat. Donderdagavonden heb ik Italiaan leren koken, heb t ook al in de praktijk gebracht hier thuis en ik ben geslaagd. Aanstaande donderdag is de laatste les, maar dan ga ik samen met een studiegenootje en een vriendin van haar naar Kaikoura, waar we gaan whalewatchen, zwemmen met de seals en misschien met de dolfijnen, dus dat wordt één groot waterfestijn!! Daarover meer in de volgende update!!!

Weer een enorm verhaal, maar ik heb de korte updates maar gewoon opgegeven!!!
Hoop dat met en bij jullie alles goed gaat! Vind het leuk om zo nu en dan eens even wat te horen over wat jullie allemaal bezig houdt! Tot de volgende keer!!!
Greetz, xx Pieternel

  • 11 Maart 2008 - 12:33

    Wilma:

    hey PEPPIEE

    Vet verhaal man!! en wat goed dat je dat sporten gewoon volhoudt, zit het echt vol bewondering te lezen hihi
    ik ga t ook maar s proberen, spinning, vanavond mn 2e les..vorige keer viel ik bijna flauw, liep iets te hard van stapel...met dat slaaptekort:P
    Top dat je zo naar je zin hebt aan de andere kant van de wereld!! :D
    GENIET ER VAN ROOMIEE!!!!
    lATERRRR

    XXX

  • 11 Maart 2008 - 12:57

    Sofie:

    Kia ora chica!
    Het klinkt het zooo vet! Zo te horen (en zien) heb je het wel naar je zin!
    Leuk ook dat je het bericht opent met mijn geitje ;)
    Veel plezier nog!
    Muchos Besos desde Buenos Aires!

  • 11 Maart 2008 - 14:27

    Liza:

    Heeeej!!!
    Wat een avontuur joh! Geweldig!
    Prachtige foto's, wat is het mooi daar!
    Geniet er nog van en succes met je stage nog!

    x Liza

  • 11 Maart 2008 - 14:55

    Malou:

    Kia Ora!! Gaaf he die dolfijnen! Geven me altijd zo'n blij gevoel! Ga je ook nog met ze zwemmen? In NL moet je maar een keer italiaans voor mij koken ;) en we gaan natuurlijk wel een keer salsa dansen! Dikke kus

  • 11 Maart 2008 - 16:30

    Mama:

    Ik wist dat het een onontwikkeld volkje is daar , maar dat je nu ook al een ITALIAAN hebt gekookt vind ik wel wat te ver gaan..... was ie lekker??????Smaken ze naar pizza?? xxxxxxxx

  • 13 Maart 2008 - 00:24

    Maris:

    Hey girl!!

    Hartstikke gezellig dat je paasweekend komt relaxen!;) We hebben we een plekje voro je om te slapen:)

    Succes, veel plezier en tot snel!

    liefsx

  • 14 Maart 2008 - 13:38

    Leon10:

    Ik wíst het!! Je vermaakt je dus duidelijk te goed!!.. Nee hoor, geintje! Ga zo door!

    Hier in Nederland waait het vrolijk meer dan 120 km per uur en hoop ik elke keer als er kijkers komen voor mn huis, dat t huis er nog staat!......

    Nog een maandje en ik en Sas staan weer op straat... Maar gelukkig mag ik deze week een ticket boeken om op een ander continent binnenkort weer een ander huisje te zoeken!!

    Hou ons op de hoogte van je flipper-avonturen!
    kusvanjezus

  • 14 Maart 2008 - 16:23

    Marieke & Jan:

    Wat gaaf die dolfijnen !!!

  • 19 Maart 2008 - 18:28

    Daphne:

    Hallo Hallo,

    Je kent me vast niet! Maar toch zijn je verhalen zeer interessant. Ik lees ze met veel plezier omdat ik over een jaar zelf stage wil lopen in Nieuw zeeland! Loop je stage bij advsouth.co.nz??

    Heel veel plezier en succes daar!

    Groetjes

  • 19 Maart 2008 - 18:44

    Pieternel:

    Hoi Daphne! Wat leuk, ja NZ is te gek om stage te lopen, ik heb het in ieder geval super naar mijn zin! En inderdaad, mijn stage plek is adventure south in Christchurch. Erg tof! Succes ermee! Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pieternel

Tsja...moet ik nog vertellen dat ik graag op reis ben!?

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 112
Totaal aantal bezoekers 78115

Voorgaande reizen:

16 April 2015 - 29 Juli 2015

Mable syrup pancakes and Grizzly's in the wild!

20 September 2010 - 11 Mei 2011

Back again!

01 Januari 2008 - 21 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: