Four seasons in a week - Reisverslag uit Toronto, Canada van Pieternel Cremers - WaarBenJij.nu Four seasons in a week - Reisverslag uit Toronto, Canada van Pieternel Cremers - WaarBenJij.nu

Four seasons in a week

Blijf op de hoogte en volg Pieternel

23 April 2015 | Canada, Toronto

Ha allemaal,

De eerste week zit er alweer op. De tijd vliegt! So far, alles so good!
Even in het kort proberen om alle eerste indrukken en belevenissen samen te vatten voor jullie.

Mijn vlucht verliep best prima, een klein sprintje op Frankfurt omdat mijn vlucht op Schiphol wat vertraagd was, maar die bleek uiteindelijk overbodig, want haalde het makkelijk. Keith, een vriend van Australie 10 jaar geleden, haalde me op van Toronto Pearson Airport, maar moest even wachten omdat er een flinke rij bij de douane stond en ik bij immigration nog mijn werkvisum moest ophalen. Maar dat ging allemaal zonder problemen en na een half uurtje in de auto stond ik dan voor mijn hostel in downtown Toronto! Ondertussen was het hier al 22u (en thuis dus 4u 's ochtends), dus dook ik maar snel mijn bedje in!

De volgende dagen scheen de zon volop en heb ik lekker met vier Amerikanen (die ik op de ferry leerde kennen) op de Toronto Islands rondgelopen en St Lawrence Market (een overdekte markt met een heleboel eet tentjes en souvenirs etc) ontdekt. De dag erna met Alex (een vriendinnetje van Fiji 7 jaar geleden en wonend in Toronto) wat door de suburbs gebanjerd. Toronto is een erg leuke stad, met een hele relaxte en multiculti sfeer, heerlijk eten en superlieve mensen, maar ook erg groot en dus besloot ik zondag naar een park net buiten het centrum te gaan. Hier lekker een paar uur rondgedwaald en nieuwe vogels gespot en gefotografeerd. Ook nu scheen het zonnetje nog volop! Wel waaide er een flinke wind en leek Lake Ontario dus een flink woeste zee. Op de terugweg naar de stad zette de bewolking op en was het gedaan met de strakblauwe luchten en zon!

Maandag regende het inderdaad zo nu en dan flink en was het dus tijd om wat zakelijke dingetjes te regelen, zoals mijn bankrekening en SIN number (Canadese sofinum). Dit ging allemaal heel makkelijk en voel me nu dus al best ingeburgerd ;-). Daarna samen met Sharna (een Australische roomie) maar eens boodschappen gedaan en pasta met heel veel groenten gekookt in plaats van al dat 'uit-ge-eet'. De regen zette nog even door en dus werd ook dinsdag een binnendag. 's Ochtends een hele tijd op de conmputer op zoek geweest naar farmstays en met succes, want vanavond vertrek ik naar een farm! Daarover straks meer! Na al het gecomputer lekker naar het Royal Ontario Museum geweest, een heel groot natuur-historisch museum met tentoonstelling over First Nation Peoples, Dinosaurussen, Canadian en andere wildlife en nog een tijdelijke exhibition van Andrew Coupland. Er was nog veel meer, maar toen was ik er wel weer een beetje klaar mee, haha! 's Avonds ben ik met twee Duitse roomies naar een baseball game geweest van de Toronto Blue Jays. Heel gaaf! Terwijl het een gewone dinsdagavond was liep toch een groot deel van de stad uit om in hun blauwe supporters kledij een paar biertjes te drinken at the game. We snapten de regels niet helemaal, maar gelukkig was een Canadese man naast ons zo aardig om zo nu en dan wat uit te leggen. Tegen het eind van de wedstrijd hadden we het redelijk onder de knie.. Was echt een hele toffe ervaring!

Gisteren heb ik de bus genomen naar Niagara Falls. Eigenlijk had ik een paar dagen hiernaartoe willen gaan, maar het lijkt echt of dat de omgeving net wakker wordt uit een enorme winterslaap; er zijn nog heel veel dingen niet open etc. Niet heel raar als je hoort dat het hier in februari -40 was... Ik besloot dus dat een dag Niagara waarschijnlijk wel genoeg zou zijn. Om half 12 was ik daar en hebik samen met Sylvain, een Franse jongen die bij me in het hostel verblijft en toevallig ook dezelfde bus instapte, bij de Falls staan 'ohhh' en 'aaah'en. Echt wel heel mooi en indrukwekkend. De boot vaarde nog niet omdat er nog teveel ijs was en inderdaad, flinke ijsrotsen tussen de watervallen, zo ontzettend gaaf! Ik had gehoord dat de Niagara area mooi was om te fietsen, dus 'being Dutch' huurde ik (met veel moeite, want ook alle fietsverhuur is nog niet wakker) een fiets en vertrok ik richting Niagara-on-the-Lake. Een heerlijk fietspad langs de Niagara river kliffen voerde me voornamelijk downhill naar het schattige, oude Niagara-on-the-Lake. Het was een stukje verder dan ik had gedacht (nog even wennen aan de enorme afstanden hier) en de wolken pakten steeds meer samen en werden steeds donkerder, dus uiteindelijk ben ik een half uurtje daar geweest en toen maar snel weer terug bergop. Helaas haalde ik het niet helemaal droog en moest ik de laatste 5 km door een vieze en hele koude miezerregen trappen met redelijk verzuurde benen. Maar... gehaald en terwijl ik zat te eten begon het gewoon te sneeuwen! Haha! Crazy weather hier! Terwijl ik op de bus zat te wachten werd de sneeuwstorm nog een tandje erger, maar uiteindelijk viel het mee en kwam ik veilig terug in Toronto, waar het ondertussen ook rond het vriespunt was. Brrr!

En zo ook vandaag, dus ik zit maar lekker binnen in het hostel wat dingetjes te doen. Vanochtend m'n tas ingepakt (nu al niet meer te tillen...) en zometeen nog even de stad. Dan rond een uur of 17 ga ik richting de Dufferin Grove Farmers market om daar kennis te maken met Ayse en Jens, de eigenaren van de farm waar ik de komende 2/2,5 wk aan de slag ga! De farm is 2,5u ten Noordwesten van Toronto, in Owen Sound, en ze staan 2x per week op de markt in Toronto (dat is voor Canadese begrippen 'just around the corner') en kan ik dus mooi met ze meerijden. De website is www.marvellousediblesfarm.ca, mocht je het leuk vinden om even te checken. Ik heb ze gevonden via HelpX, een website waarop je een profiel kunt aanmaken en waarop een heleboel farms ook een profiel hebben en mensen zoeken om tegen kost en inwoning een paar weken te komen helpen. Er staan echt superveel en superleuke dingen op, dus ik ben ook alvast bezig met een plekje te vinden op Vancouver Island voor mijn laatste weken Canada (nog even niet aan denken!). Heb er heel veel zin in! In de volgende update horen jullie wel hoe het was!

Goed, ik ga nog even de stad in nu!
Hoop dat alles goed is daar!

Liefs,
Pieternel

• 23 April 2015 - 21:35

Evelien:

Lieve Pep,

Dat klinkt allemaal heeeel leuk. Wat ben je toch n knapprrd, dat je daar direct met van alles en met iedereen uit de voeten kunt! Geniet ervan! ( maar dat komt goed, zo te lezen!) Kus!!

• 23 April 2015 - 22:08

Peet:

Lieve Pep,
    Daar ben ik het helemaal mee eens! Leuk en spannend om te lezen hoor.
    Goeie tijd op de farm, ik ben benieuwd naar die ervaring en ga alvast even op de site kijken.
    Heel veel liefs, Peet

• 23 April 2015 - 23:16

Heidy Verspay:

super gaaf weer pieternel om je reis verhaal te lezen, lekker genieten van alles ik volg je weer, groetjes van Heidy xx